Garancia - Szavatosság

Jótállás - Kellékszavatosság


Melyik mit is jelent, s mikor kell alkalmazni? Az egyszerűbbség kedvéért hívjuk garanciának, s szavatosságnak.

Kezdjük a garanciával, garanciális előírások autók esetében csak az új autókra  vonatkoznak,  tehát használt autóra nem! Azonban lehetőség van 15 évnél fiatalabb, és 300.000km futás alatti autókra un.: Garancia biztosítás kötésére 1-3 évre, nyilván ennek van egy díja, de úgy gondoljuk, hogy egy 3-4M.Ft.- értékű autónál meg kell érjen 60-120.000Ft-ot egy ilyen teljeskörű garancia biztosítás. 

Lássuk akkor a Kellékszavatosságot, Sajnos sokan keverik a Garancia fogalmával, s sűrűn előfordult már, hogy vásárlás után 1-2-3 héttel később habzó szájjal felhívnak, többnyire hétvégén, vagy esti órákban, hogy kiégett egy izzó, tönkre ment egy generátor vagy valamijen hiba merült fel. Nincs is ezzel semmi probléma, hogy tájékoztatnak, és amennyire csak tőlünk telik segítünk is, azonban ezen hibákért az eladó nem vonható felelősségre! Ugyanis a jog feketén fehéren leírja, hogy kellékszavatosság csak olyan hibákért igényelhető, amely vélhetően az eladás pillanatában is fenn állt, tehát egy 10-15 éves 2-250.000km-t futott autónál azt szavatoljuk, hogy úgy fog működni az autó, ahogy egy 10-15éves 2-250.000km-t futott autó működik. Azonban sajnos nem lehet teljesen bele látni egyik autóba sem, így nálunk is fordult már elő, hogy az előző tulaj hiába állította, hogy nem fogyaszt az autó semennyi olajat, az új tulajdonosnál 1000km alatt több mint egy liter olaj fogyott el, és az autót kérdés nélkül saját költségünkön javítottuk! Azonban itt is fontos megjegyezni, hogy egy ilyen jellegű hibánál is a vevő nem állhat el a vásárlástól azonnal, csak abban az esetben kérheti az autó vissza vásárlását ha az eladónak túlzott többletköltséget jelentene az adott hiba meg javítása, vagy többszöri javítás esetén sem javul a helyzet! 


Mi a teendője ha egy tőlünk vásárolt autón egy olyan probléma merült fel, amely vélhetően az eladás pillanatában is fenn álhatott? 

Természetesen a lehető leghamarabb vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy a problémát kivizsgálhassuk, azonban szépen szeretnénk megkérni mindenkit, hogy lehetőleg ezt nyitvatartási időbe tegye és a megfelelő hangnemben! Sajnos a legnagyobb odafigyelés ellenére is előfordulhatnak hibák, s biztosítani szeretnénk mindenkit, hogy nálunk nem a megtévesztés- átverés a cél, hanem az elégedett vásárlói élmény, ezért is a jogos hibák esetén kérdés nélkül a lehető leggyorsabban járunk el. Ha a hibát nem tudjuk kijavítani, vagy túlzott többletköltséget jelentene, akkor a visszavásárlást azonnal felajánljuk! 
Azonban fontos megjegyezni, hogy egy 10-15 éves autónál nem várhatja el a vevő, hogy gyári új alkatrésszel pótoljuk a hibás alkatrészt! 


Fontosnak tartjuk megemlíteni, hogy a törvény alapvetően 2év Kellélszavatosságra kötelezi az eladót, de ezt külön szerződésben lerövidíthető 1 évre, ezen belül is esetünkben az első 6 hónapig nekünk kell bizonyítani, hogy a hiba nem állt fenn az eladás időpontjában. Sajnos elég sok visszaélés történt már, ezért minden autónkat teljesen átvizsgáljuk fotókkal, diagnosztikai jegyzőkönyvekkel archiváljuk, így a visszaélést, katalizátor-s más drága alkatrész kilopásával már annyira nem célszerű próbálkozni!